A gyerekeknél ez a fajta mozgásfejlesztés 3-tól 12 éves korig történik. A különböző képesség természetesen ezután is edzhetőek, de bizonyos fejlődések a hormonális változások kezdetével leállnak. Ezeken a foglalkozásokon a motorikus képességek KÉSZSÉGSZINTRE való fejlesztése a cél. A motorikus képességeknek három fajtáját különböztetjük meg:
1.: Kondicionális képességek
– Erő
– Gyorsaság
– Állóképesség
2.: Koordinációs képességek
– Mozgásérzékelés
– Reakcióképesség
– Ritmusképesség
3.: Izületi mozgékonyság (nem egyenlő a hajlékonysággal)
Ezeket a képességeket a propriocepció és a kinesztézia segítségével fejlesztem a gyerektornán.
Propriocepció:
A propriocepció az az idegrendszeri szabályozás, ami segít tónusban tartani az izmokat. A proprioreceptorok olyan receptorok, amelyek az izmokban, inakban, szalagokban találhatóak és egy külső hatásra különböző ingereket küldenek az agynak, majd onnan jut vissza az izmokba az utasítás. Ez egyfajta reflexiót képez.
Kinesztézia:
„A saját mozgás érzékelése” Vagyis a test tudatos irányítása.
Pl.: A kisbabák mikor elkezdenek tanulni járni, a kinesztézia segíti őket, hiszen meg kell tanulniuk bekapcsolni a kellő izmokat, illetve egyensúlyban kell magukat tartani. Később mikor elkezdenek futkározni, a felállás és a séta már a propriocepció része és a kinesztézia segítségével tanulnak meg futni. Később az is reflexszé, proprioceptív reflexszé válik.
Két éves korára az összes gyerek átesett az alapvető mozgásokon. Kúsztak, másztak, toltak, húztak, vontak, gurultak, ugrottak, sétáltak és futottak. Ezeknek a mozgásoknak egy nehezített verzióját kapják a foglalkozásokon. Ez lesz nekik az optimális inger, hiszen az alapját a mozgásnak képesek megcsinálni, de erőkifejtés, vagy nagyobb koncentráció szükséges hozzá, hogy kivitelezni tudják a nehezített mozgásokat. Pl.: Békaugrás, négykézlábon mászás, ellentétes kart és lábat használva.
Nagyon fontos, hogy ezeket a feladatokat javarészt játékosan az ő figyelmükre szabva alakítom.
A foglalkozásokon az utánzó mozgásokban jelentős szerepe van a keresztkoordinációs feladatoknak (ellentétes kar és lábhasználat). Ahogy a csecsemőknél is nagyon fontos, hogy a mozgástanulás minden fázisa meglegyen, hiszen ez készíti elő az ellentétes mozgásirányú feladatokat. Ezek a fajta feladatok nem csupán fizikálisan, de mentálisan is fejlesztik a gyerekeket. A jobb és bal agyféltekét is használniuk kell, így megelőzhető a későbbi diszlexia, diszkalkulia kialakulása.
A gyerekek mozgásfejlesztése nem csupán a testüket és a kis tudatukat fejleszti, hanem a személyiségükre is hatással van. Megtanulnak küzdeni, kialakul bennük a fejlődésre való igény, rendszerességet és fegyelmet tanulnak. Azonban, ami a legfontosabb, hogy a rendszerességen keresztül egy olyan igényt és szeretetet alakítunk ki bennük a mozgás és a sport irányába, hogy felnőttként legyen az úszás, kirándulás, futás, vagy bármilyen mozgásos tevékenység kikapcsolódásnak fogják megélni.
Gyermekfitnesz, gyermekaerobik oktató
·
06 (30) 565 7262
info@gyermekfitness.hu